מדריך: איך לבחור כפפות אגרוף נכונות

מדריך: איך לבחור כפפות אגרוף נכונות

כפפות אגרוף הן המוצר הראשון והבסיסי ביותר לכל מי שמתאמן באומניות לחימה. אין כמעט ענף לחימה שכפפות אגרוף הן לא חלק ממנו: אגרוף קלאסי, תאילנדי, קרב מגע, MMA ועוד… בעוד שלוחמים מקצוענים מחזיקים מספר כפפות שמתאימות לשימושים שונים (ספארינג קל, עבודת שק, תחרות כו׳) המתאמן הממוצע מחזיק זוג כפפות אחד בלבד ולכן חשוב לשקלל את כל הגורמים לפני הרכישה של הכפפה כך שתתאים כמה שיותר למאפייני המתאמן.

מאפייני הכפפה העיקריים הם:

משקל הכפפה (באונקיות, OZ): בין 4OZ ועד 20OZ. משקל הכפפות מהווה אינדיקציה לכמות הריפוד והשיכוך שהן מקנות ופחות לגודל היד של הלוחם. ההבדל בגודל הפיזי של הכפפות מ12oz ועד 16oz הוא זניח ואנשים עם גודל יד שונה יכולים ללבוש את כל הכפפות, מה שצריך להנחות בבחירת הכפפה הוא כמות הריפוד שרוצים שיהיה. משקל הלוחם ומטרת השימוש בכפפה יקבעו איך מידת כפפה לקחת כפי שנפרט למטה.

אופן סגירת הכפפה: בחירת בין סקוטצ׳ (ולקרו) לשרוך. כפפות סקוטצ׳ קלות יותר לשימוש ונוחות לפתיחה וסגירה מהירות ובאופן עצמאי. כפפות שרוך מצריכות עזרה ממישהו נוסף אבל מאפשרות אחיזה טובה בהרבה של היד. בנוסף כפפות שרוך נשחקות פחות מסקוטצ׳. 

חיבור אגודל כפפה: תפירה איכותיות ומדויקת של האגודל לגוף הכפפה מצריך השקעה גדולה יותר של היצרן בכפפה ולכן מותגים זולים או ישנים לא השקיעו בכך. כפפות שבהן האגודל תפור ומחובר לגוף הכפפה מגינות על הלוחם מפריקת אגודל- מאוד חשוב להקפיד לקנות כפפות עם חיבור.

חומר ממנו עשויה הכפפה: בחירה בין עור מלא, עור מעובד / למחצה וכפפות סינתטיות. מבחינת איכות אין ספק שהכפפות הטובות ביותר עשויות מעור מלא. הן מחזיקות הכי הרבה זמן, שומרות על צורה ונעימות. מצד שני הן גם הכי יקרות שיש. כפפות סינתטיות או עור למחצה לא מצליחות להגיע לאותה רמה אבל בהתאמה הן גם זולות יותר. כיום לאור הדרישה בשוק למוצרים שמתאימים לטבעונים וצמחונים ישנן גם כפפות סינטיות ברמה טובה מאוד.

אפשרות סגירת אגרוף: הזוית של הכפפה והיכולת של הלוחם לסגור אגרוף בצורה מקסימלית שתביא לידי הבלטת מפרקי כף היד (ה״נקלים״) ולחיזוק האגרוף. מידת הכפפה והצורה שלה משפיעות על כך. ככל שהכפפה יותר קטנה או יותר מקומרת כך אפשר לסגור אגרוף חזק יותר. סגירת אגרוף חזקה ביותר מתאימה לקרבות במסגרת תחרות או עבודת שק אינטנסיבית. כפפות במידות 10oz – 12oz המיועדת לקרבות זירה בעלות קימור מקסימלי.

עיצוב: אין לנו באמת משהו חשוב להגיד פה. זה עניין של טעם. חשוב לוודא, במידה וזה חשוב לכם, ששאר ציוד הלחימה שלכם יכול להתאים למה שבחרתם. יצרנים שונים מכינים לפעמים ״סטים״ של מיגון בסגרות שונות כגון סדרת הempower של טופ קינג.

אחרי שהבנו את הבחירות השונות שאפשר לעשות בקנית הכפפה בואו נתאים את הכפפה הנכונה בשבילכם:

סוג הספורט המרכזי: כאן החלוקה המרכזית היא בין ספורט עם עבודה מדויקת ונקייה לראש (כגון אגרוף קלאסי ואגרוף תאילנדי) לבין סוגי ספורט אחרים שעובדים גם לראש אבל גם מערבבים המון תחומים אחרים ולפעמים אביזרים (כגון קרב מגע, קיק בוקס וכו׳). ככל שהספורט יותר ״נקי״ כך יותר חשוב לרכוש כפפות איכותיות מעור מלא ועם רמת מיגון גבוהה. הכפפה גם נשחקת פחות בסוגי ספורט כאלו כיוון שהיא לא ״נפגשת״ עם שום דבר מלבד גוף האדם ושק. 

מטרת השימוש המרכזי: האם עיקר העבודה היא ספארינג, קרבות, או שק? ככל שמטרת הכפפות הן יותר לתחרות או שק עדיף לקחת כפפות עם משקל קטן. אם עיקר השימוש או ספארינג ידידותי במכון עדיף לקחת משקל גדול יותר. במידה ולקחתם כפפות קלות ואתם רוצים לשמור על שורש כף היד ועל הנקלים אפשר להיעזר בבאנדג׳ים על מנת ליצור ״כרית״ שתשמור יותר על היד. זה פחות יעזור למי שאתם עובדים איתו אבל יעזור לכם לא לשבור את פרקי כף היד שלכם על השק.

משקל הלוחם בק״ג:

מתחת ל50 קילו: 10-12 לספארינג.

50-65: כפפות 12 לספארינג.

65-75: כפפות 14-12 לספארינג.

75-95: כפפות 16-14 לספארינג.

מעל 95 קילו: כפפות 16-18 לספארינג מתחת לזה לקרבות ועבודת שק בלבד.

חשוב לזכור שלמכונים שונים כמו לזירות שונות חוקים ספציפיים לגבי הכפפות. לדוגמא מרבית המכונים דורשים כפפות 16oz לפחות לטובת ספארינג ויש זירות שבהם עולים לקרב מקצועי עם 10oz. תבדקו עם המאמן שלכם מה חוקי הבית לפני שאתם קונים.

אחרי שקניתם את הכפפה הנכונה חשוב לשמור עליה! אנחנו ממליצים לקרוא כאן איך לשמור נכון על הכפפות ועל הציוד בכלל.

Ⓒ 2020 – כל הזכויות שמורות לטופ קינג ישראל
אתר זה עוצב ונבנה על ידי May Perel Design
Mayperel1@gmail.com